Menu

Jak zapojit router

Router (směrovač) je zařízení v ceně cca 500 Kč, které funguje jako „rozbočovač“ připojení k internetu pro více počítačů. Router má jednu vstupní zdířku označenou WAN a např. čtyři výstupní zdířky označené LAN 1 – LAN 4. Router vytvoří domácí síť pro kabelové i bezdrátové (wifi) připojení počítačů, tiskáren, notebooků, tabletů, telefonů, chytrých televizorů, VoIP telefonů. Wifi připojení zabezpečte heslem.

Zdířku routeru označenou WAN (nebo Internet) propojte s se zdířkou modemu nebo optické jednotky pomocí UTP kabelu. Další počítače a zařízení připojte pomocí UTP kabelu k routeru na některé z portů označené LAN 1 – LAN 4. 

Na routeru nastavte pro WAN rozhraní získání IP adresy automaticky (Dynamic IP), dále je při použití modemu nutné dodržet tento postup. V případě, že máte ke službě KTKnet přiděleno více IP adres, je nutné v routeru nastavit IP adresu ručně. Router se nastavuje pomocí prohlížeče internetu podle návodu přiloženého k routeru.

DŮLEŽITÉ: ujistěte se, že Váš router obsahuje aktuální firmware!
Nastavení routeru a případně i správné zapojení Vám může zajistit některá odborná prodejna počítačů v Kopřivnici.

 .

Aktualizace firmware v routeru

V případě, že používáte domácí router, může za určitých okolností docházet ke snížení kvality internetového připojení ve vaší domácí síti. Tento problém se nejčastěji projevuje dočasnou nedostupností stránek v internetu nebo Vaše připojení k internetu působí jako zpomalené, nebo téměř nefunkční.

Problémy se mohou projevit například :

  • po připojení některých méně běžných tabletů či telefonů prostřednictvím wifi
  • po připojení staršího počítače a současně nového telefonu, tabletu či televize prostřednictvím wifi
  • případně u staršího routeru po připojení moderní elektroniky
  • po přepojení routeru z modemového připojení na optické

Tyto technické problémy mohou mít původ ve vašem domácím routeru. Router je ve své podstatě jednoúčelový počítač a ke své činnosti potřebuje řídící program označovaný jako firmware. Firmware může obsahovat chyby nebo implementační nedostatky, což vede k potížím s připojením k internetu.

Může být také ohrožena bezpečnost domácí sítě, může dojít ke zcizení hesla k Vašemu e-mailovému účtu, nebo váš počítač napadený škodlivou aplikací začne rozesílat nevyžádanou poštu, nebo může být napadený škodlivou aplikací samotný router.

Výrobci běžných typů routeru průběžně vydávají opravy a aktualizace firmwaru, které právě odstraňují chyby nebo doplňují chybějící funkce. Operační systém na běžném osobním počítači automaticky kontroluje dostupnost aktualizaci a tyto automaticky stahuje a instaluje. Domácí routery však neaktualizují svůj firmware automaticky, uživatel by měl alespoň jednou za rok navštívit stránky výrobce svého routeru a zkontrolovat, zda je dostupná nová verze firmwaru.

Aktualizaci firmwaru routeru můžete provést přímo ze svého počítače prostřednictvím administrace routeru, která je dostupná v prohlížeči internetu na adrese výchozí brány vaší domácí sítě, např. http://192.168.1.1. Postup aktualizace je pro routery různých výrobců rozdílný a je popsán v návodu k routeru. Jestliže si na aktualizaci firmwaru netroufáte, doporučujeme Vám obrátit se na některého prodejce počítačů v Kopřivnici a požádat jej o provedení. 

Některé potíže mohou mít původ také v nevhodném nastavení bezdrátové části routeru, nastavujte zde region Czech republic a parametr Channel width na 20 MHz.

Doporučení pokud ještě router nemáte: nakupujte v odborných prodejnách, kde vám také pomohu s nastavením routeru a případně ihned zkontrolují aktuálnost firmwaru. Kupujte routery od výrobců, které mají dobrou podporu ze strany výrobce, při koupi se ptejte, zda výrobce vydává pravidelné aktualizace firmwaru.

 

 
 
© 2008 KTKnet – Kabelová televize Kopřivnice, s.r.o., Záhumenní 1152, 742 21 Kopřivnice, tel. 556 821 076, ktk@ktk.cz